Intitulata "CATALIN PREDOIU – CONFLICT DE INTERESE –
TRAFIC DE INFLUENTA", plangerea penala, inregistrata in data de 7 august
2008 la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sub numarul
15.876/07.08.2008 si adresata doamnei Laura Codruţa KOVESI - pe atunci
Procurorul General al României, a ramas nesolutionata pana astazi.
Autorul plangerii, prof. Toma Balasoiu, persoana vatamata
urmare a falimentului BIR, l-a acuzat pe Catalin Predoiu in perioada in care acesta detinea portofoliul Justitiei de săvârşirea
infracţiunilor de fals intelectual, uz de fals, înşelăciune, abuz în serviciu
contra intereselor publice, conflict de interese, trafic de influenţă, precum
şi a unor fapte ce cad sub incidenţa Legii nr. 39/2003 privind prevenirea şi
combaterea criminalităţii organizate, a Legii nr. 149/2007 privind înfiinţarea
şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate şi a Legii nr. 78/2000 pentru
prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie.
Fostul ministru al Justitiei, Cătălin Predoiu mai este cercetat de procurorii DNA într-un dosar disjuns din Gala Bute. Potrivit liderului PMP Radu Cristescu, liberalul pe care presedintele Klaus Werner Johannis a promis ca-l va nominaliza premier ar urma să fie chemat la DNA pentru a fi audiat. Procurorii au disjuns din dosarul Elenei Udrea o anchetă pe numele lui Cătălin Predoiu privind avizele pe care acesta le-a semnat, în calitate de ministru al Justiţiei, pentru organizarea Galei Bute. Alaturi de Predoiu, in aceasta cauza ar mai fi cercetat si Gheorghe Ialomiţianu - fost ministrul PDL al Finantelor Publice. Ancheta DNA, pornită în urma unei sesizări a Corpului de control al Guvernului.
ii acuza pe cei doi că şi-au îndeplinit defectuos atribuţiile de serviciu semnînd documente care făceau parte din strategia de marketing şi promovare turistică, în care era inclus şi evenimentul "Gala Bute".
"Disjungerea cauzei şi constituirea a patru dosare separate în vederea continuării cercetărilor cu privire la.... sesizarea corpului de control al primului ministru cu privire la foştii miniştri Ialomiţianu Gheorghe şi Predoiu Cătălin Marian.", se arată în rechizitoriul "Gala Bute".
*********
Doamnă Procuror General,
Subsemnatul prof. Toma Bălăşoiu, domiciliat în ....,
acţionar al Băncii Internaţionale a Religiilor (BIR), vătămat prin falimentul
premeditat şi lichidarea prin jaf a Băncii Internaţionale a Religiilor,
formulez şi depun următoarea
PLÂNGERE PENALĂ
împotriva cetăţeanului Cătălin Marian PREDOIU, ce deţine
vremelnic portofolilul de ministru justiţiei, pentru săvârşirea următoarelor
infracţiuni :
- fals intelectual;
- uz de fals, înşelăciune;
- abuz în serviciu contra intereselor publice, conflict de interese;
- trafic de influenţă;
- precum şi a unor fapte ce cad sub incidenţa Legii nr. 39/2003 privind prevenirea şi combaterea criminalităţii organizate, a Legii nr. 149/2007 privind înfiinţarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate şi a Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie.
I. Preliminarii
În accepţiunea DEX, corupţia este definită ca fiind o
„abatere de la moralitate, de la cinste, de la datorie”, abatere care exprimă
desfrânarea, depravarea, venalitatea .
În accepţiunea juridică, corupţia se manifestă ca un abuz
de putere, de funcţie din partea celor investiţi cu exerciţiul puterii, abuz
săvârşit cu scopul de a obţine avantaje materiale sau alte foloase .
Cu toate că „oficial ne merge bine”, accentuarea
fenomenului corupţiei, ca indicator al lipsei unui control eficient care ar
trebui să fie exercitat de către instituţiile statului şi către demnitarii
statului, în speţa noastră chiar de către ministrul justiţiei, determină ca
interesele de grup să prevaleze faţă de interesele generale ale societăţii
româneşti.
După cum rezultă fără puţinţă de tăgadă din unele
publicaţii, un asemenea grup de interese a fost constituit şi prin
participarea/contribuţia numitului Călin Zamfirescu, socrul lui Cătălin Marian PREDOIU,
grup de interese urmărit penal pentru fapte de corupţie care constituie
obiectul Dosarului nr. 194/P/2003 privind falimentarea feauduloasă a Băncii
Internaţinale a Religiilor (BIR) aflat atât pe rolul Înaltei Curţi de Casaţie
şi Justiţie cât şi pe rolul Curţii de Apel Bucureşti.
Potrivit conceptului occidental, corupţia este
caracteristică aşa numitelor ”gulere albe” (white-collor crimes) şi constă în
nerespectarea – de cele mai multe ori nesancţionată – a legii penale de către
anumite grupuri de demnitari sau de către persoane investite cu funcţii
oficiale (funcţionari ai statului, reprezentanţi guvernamentali, şefi ai unor
autorităţi publice ş.a.), astfel de fapte fiind denumite delicte cu caracter
profesional .
Domnul Cătălin Marian PREDOIU, care face parte din
categoria „gulerelor albe” deşi a ştiut foarte bine că este incompatibil cu
funcţia de ministru al justiţiei deoarece a avut/are un interes personal
vital/familial într-un act de corupţie la nivel înalt (Dosarul nr. 194/P/2003)
privind falimentarea frauduloasă a Băncii Internaţionale a Religiilor a
acceptat ministerializarea sa.
Incompatibilitatea cu funcţia de membru al Guvernului
României mai era pusă sub semnul întrebării şi de faptul că, în calitatea sa de
co-proprietar al Societăţii Civile de avocaţi Zamfirescu - Racoţi - Predoiu, dl
Predoiu a intrat inevitabil în contradicţie cu autorităţile statului român în
legătură cu numeroase litigii în care s-a angajat de bună voie şi nesilit de
nimeni – alături de ceilalţi co-proprietari/copărtaşi -, inclusiv în litigii
privind lichidarea majorităţii băncilor româneşti cărora li s-a declanşat
procedura de faliment, printre care şi devalizarea frauduloasă a Băncii
Internaţionale a Religiilor (BIR).
După cum rezultă şi din presă, este deja de largă
notorietate publică faptul că scopul urmărit de domnul Cătălin Marian PREDOIU a
fost acela de a accede într-o funcţie care să-i ofere posibilitatea salvării
socrului său, (Călin Andrei Zamfirescu) de conseciţele unui proces penal
împotriva acestuia şi a altor 13 învinuiţi nominalizaţi de Înalta Curte de
Casaţieşi Justiţie, prin decizia nr. 5515 din 26 septemenrie 2006, în Dosarul
nr. 194/P/2003 privind falimentarea frauduloasă a Băncii Internaţionale a
religiilor (BIR).
Având în vedere că în conformitate cu art. 69 (1) din Legea
nr. 304/2004 privind organizarea judiciară „Ministrul Justiţiei exercită
controlul asupra procurorilor” (3) „Ministrul Justiţiei poate să ceară
procurorului general al DNA informări asupra activităţii parchetelor şi să dea
îndrumări scrise cu privire la măsurile ce trebuie luate pentru prevenirea şi
combaterea eficientă a criminalităţii”, este clar ca lumina zilei că aceste
prerogative conferite de legiuitor ministrului justiţiei dovedesc fără putiţă
de tăgadă că domnul Cătălin Marian PREDOIU este incompatibil cu funcţia de membru al
Guvernului României întrucât în exercitarea funcţiei sale intervine în mod
evident un grosolan conflit de interese.
Însemnătatea deosebită a asigurării
independenţei/echidistanţei politice a procurorului în contextul garantării
legalităţii şi imparţialităţii urmăririi penale a fost evidenţiată în cadrul
lucrărilor Congresului ONU din 1995 de la Cairo.Cu acest prilej s-a reliefat
necesitatea de a se proceda la o reconsiderare şi reafirmare a rolului deosebit
ce revine procurorului în administrarea justiţiei penale şi de a garanta
exercitarea atribuţiilor profesionale, independent de orice imixtiune politică,
în conformitate cu principiile ONU.
De asemenea, s-a precizat că aceasta este singura
modalitate prin care se poate asigura echitatea şi obiectivitatea justiţiei
penale, precum şi protecţia cetăţenilor împotriva infracţiunilor.
Aceleaşi coordonate şi principii au fost consfinţite şi
prin Recomandarea nr. 19/2000 a Comitetului de Miniştri al Consiliului Europei,
pornindu-se de la premiza că Ministerul Public are un rol determinant în
sistemul justiţiei penale. În acest sens reamintim că în această Recomandare se
precizează :
a.- „Statele trebuie să ia măsuri pentru a face astfel ca
membrii Ministerului Public să-şi poată îndeplini misiunea lor fără ingerinţe,
nejustificate din partea puterii executive şi fără riscul de a determina,
dincolo de limita rezonabilului răspunderea civilă penală sau de altă natură”.
b.- „Ministerul Public trebuie în orice situaţie să fie în
măsură să-şi exercite fără obstacole urmărirea agenţilor statului pentru
delicte comise de către aceştia şi în special delicte de corupţie, abuz de
putere, violare evidentă a drepturilor omului şi alte delicte recunoscute de
dreptul internaţiona”.
În concordanţă cu aceste prevederi, Parlamentul României a
adoptat un pachet de acte normative şi anume : Legea nr. 147/2002 pentru
ratificarea Convenţei civile asupra corupţiei adoptată la Strasbourg la 4
noiembrie 1999, Legea nr. 365/2004 privind ratificarea Convenţiei Naţiunilor
Unite împotriva corupţiei adoptată la New-York la 31 octombrie 2003, Legea nr.
39/2003 privind prevenirea şi combaterea criminalităţii organizate, Legea nr.
144/2007 privind înfiinţarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate.
Din nefericire, acest sistem legislativ nu este aplicat în
România cu responsabilitate de către persoanele îndrituite prin lege să facă
acest lucru. A devenit deja alarmant constatarea că prevederile legilor
menţionate sunt eludate cu bună ştiinţă pentru acoperirea fărădelegilor comise
chiar de către demnitari sau de către grupurile de interese pe care aceştia îi
servesc.
Această stare de lucruri îngrijorătoare a fost sesizată cu
perspicacitate de către Comisia Europeană, care, în precedentul Raport privind
progresele realizate de România în cadrul Mecanismului de cooperare şi
verificare, subliniază că „Autorităţilor române le revine sarcina de a
demonstra faptul că sistemul judiciar funcţionează şi că anchetele demarate în
cazurile de corupţie duc la arestări, urmărire penală şi, în funcţie de
hotărârea instanţei, la condamnări disuasve şi la confiscarea bunurilor”...”Eforturile
pozitive pe calea refomei pot fi încununate de succes numai dacă primesc un
sprijin neehivoc din partea actorilor de la toate niveluruile.Este necesar ca
la acese eforturi să se adauge o punere în aplicare eficentă”.
Am prezentat considerentele de mai sus pentru a dovedi că
domnul Cătălin Marian PREDOIU deşi deţine mandatul de ministru al justiţiei, nu a fost/nu
este preocupat să respecte legile, că singura sa preocupare a fost şi este de a
muşamaliza/îngropa Dosarul nr. 194/P/2003 privind falimentarea frauduloasă a
băncii Internaţionale a religilor (BIR) în care socrul său (Călin Andrei
Zamfirescu)‚ plus 13 ndivizi sunt urmăriţi penal în dosare aflate pe rolul unor
instanţe judecătoreşti.
II. Încălcări flagrante ale legii săvârşite de domnul Cătălin Marian PREDOIU
În calitatea sa de co-proprietar al Societăţii Civile de
Avocaţi Zamfirescu – Racoţi – Predoiu, domnul Cătălin Marian PREDOIU este – în fapt – şi
co-părtaş la acţiunile ilegale întreprinse în legătură cu Dosarul nr.
1769/283/2006 aflat pe rolul Tribunalului Dâmboviţa, respectiv co-făptuitor –
în solidar cu ceilalţi co-proprietari – ai următoarelor infracţiuni :
Fals intelectual – infracţiune prevăzută de art. 289 Cod
penal, care constă în întocmirea unei scrisori - adresă fax transmise
Tribunalului Dâmbviţa la 4 iune 2007 – ora 12,00 – prin care a comunicat în mod
mincinos că preşedintele Secţiei Civile a Înaltei curţi de Casaţie şi Justiţie
Art. 2 lit. a din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea şi
combaterea criminalităţii organizate defineşte noţiunea de grup infracţional
organizat ca fiind „grupul structurat format din trei sau mai multe persoane,
care există pentru o perioadă şi acţionează în mod coordonat în scopul
comiterii uneia sau mai multor infracţiuni grave pentru a obţine direct sau
indirect un beneficiu financiar sau alt beneficiu material”.
Art. lit. b pct. 5 din nr. Legea 39/2003 menţionează că
„intră în sfera criminalităţii organizate infracţiunile contra patrimoniului
care au produs consecinţe deosebit de grave”.
Art. 7 alin. 1 din lege stabileşte că‚ „Iniţierea sau
constituirea unui grup infracţional organizat aderarea sau sprijinirea sub
orice formă a unui astfel de grup se pedepseşte cu închisoare de la 5 la 20 de
ani şi interzicerea unor drepturi” .
Este cunoscut faptul că s-au consumat tone de hârtie pentru
a se clarifica modul în care s-a constituit şi a acţionat grupul de interese
condus de numiţii Arin Stănescu, Călin Zamfirescu, Stan Târnoveanu, sub
acoperirea unor firme de lichidare în legătură directă cu Casa de avocatură
Zamfirescu – Racoţi – Predoiu, grup care a acumulat averi fabuloase, ce a avut
ca obiectiv, deloc nu în mod întâmplător, falimentul şi lichidarea majorităţii
băncilor, inclusiv de falimentarea frauduloasă şi lichidarea prin jaf a
patrimoniului şi fondurilor Băncii Internaţionale a Religiilor.
Fiind direct implicat şi acţionând în cadrul acestui grup,
domnul Cătălin Marian Predoiu actualul ministru al justiţiei trebuia să refuze
nominalizarea şi acceptarea acestei funcţii, având posibilitatea să continue
alături de socrul său şi partenerii acestuia din grupul de interese menţionat,
lichidarea tuturor activelor BIR, şi înstrăinarea acestora către acoliţii săi
pe sume derizorii, cu acelaşi dispreţ faţă de normele naţionale şi cele ale
dreptului comunitar.
Domnul Cătălin Marian PREDOIU a uitat cu desăvârşire
noţiunea de „conflict de interese” ce implică existenţa unui conflict între
interesul public şi interesul personal al demnitarului sau funcţionarului
public.
Teoreticienii dreptului au atenţionat frecvent, că factorii
de presiune şi conflictele de interese sunt elemente care perturbă actul de
justiţie care trebuie să fie independent şi imparţial. Cu dl Cătălin Marian
PREDOIU la conducerea Ministerului Justiţiei, care are control direct asupra
Direcţiei Naţionale Anticorupţie, organ la care este cercetat penal socrul său,
independenţa şi imparţialitatea procurorilor nu mai poate fi asigurată.
Potrivit Codului de conduită al oficialilor publici, anexă
la Recomandarea C.E R (2000) a Comitetului Consiliului Europei, adoptată de
Comitetul de Miniştri la cea de-a 106-a sesiune la 11.05. 2000, s-a statuat
expres că toţi oficiali publici au obligaţia de a se conforma prevederilor
codului (art. 2 alin. 2).
Scopul Codului, definit prin art. 3 este de a specifica
standarde de integritate şi comportament care trebuie să fie respectate de
către oficialii publici.
Art. 4 şi art. 5 alin. 2 prevăd că oficialii publici
trebuie să îşi îndeplinească atribuţiile în conformitate cu legea şi să fie
oneşti şi imparţiali.
Art. 8 alin. 1 subliniază că oficialii publici nu trebuie
să acţioneze în interes propriu şi trebuie să evite conflictele de interese
reale, potenţiale sau aparente. Alin. 2 al aceluiaşi articol stabileşte că oficialul public
nu trebuie să obţină avantaje în interes propriu din poziţia pe care o deţine.
Toate cazurile de corupţie includ un conflict de interese
care nu se pot rezolva decât prin luarea unor decizii.
Situaţia de conflict de interese în care se află dl
ministru al justiţiei, include şi împrejurarea în care existenţa unor obligaţii
ale unui oficial faţă de terţi ar putea afecta imparţialitatea deciziilor sale.
Prin scoaterea de sub urmărire penală a socrului său şi a
celorlalte 14 persoane cercetate de DNA, la scurt timp după înscăunarea ca
ministru al justiţiei a domnului Cătălin Marian PREDOIU, se atestă că în
exercitarea prerogativelor funcţiei pe care o deţine, nu a dat dovadă de
independenţă şi imparţialitate de natură a evita conflictul de interese,
neuzând de principiul „ nemo in rem suam auctor esse potest”( nimeni nu poate
oficia propria cauză ).
Relaţia de familie a domnului Cătălin Marian Predoiu cu
avocatul cercetat penal Călin Zamfirescu şi relaţia de afaceri cu societatea de
avocaţi Zamfirescu - Racoţi - Predoiu, precum şi relaţia cu Arin Stănescu a
determinat în mod vizibil soluţionarea de urgenţă a dosarului sus-menţionat
prin scoatere de sub urmărire penală a persoanelor nominalizate mai sus.
Cele de mai sus, vin să confirme fără tăgadă, că ne
confruntăm atât cu noţiunea de presiune cât şi cu cea de interes.
Conform DEX , prin „presiune’’ se înţelege o „constrângere
morală, economică, politică, socială exercitată asupra cuiva’’.
În jurisprudenţă, înţelesul comun al termenului de presiune
, a fost privit ca fiind determinat de doi agenţi „unul ce exercită acţiunea
(personă sau structură statală) şi cel care o suportă (persoană sau structură
statală)”.
Cu alte cuvinte‚ „presiunea” nu poate fi gândită în afara
relaţiei celor doi agenţi, a aceluia ce exercită presiunea şi a celui ce
suportă presiunea.
În prezentul caz, supus atenţiei şi cercetării
dumneavoastră, cel care a suportat presiunea nu au putut fi decât procurorii de
caz, care aveau spre soluţionare dosarul socrului, iar cel care a exercitat
presiunea este Ministrul de Justiţie, rezultatul fiind deja de notorietate .
Având în vedere prevederile Legii nr. 304/2004 privind
organizarea judecătorească menţionate mai sus, precum şi faptul că Direcţia
pentru relaţia cu Ministerul Public de Prevenire a Criminalităţii şi Corupţiei
funcţionează în subordinea directă a Ministrului de Justiţie, justifică soluţia
dată, de scoatere de sub urmărire penală emisă de DNA, „bastionul luptei
anticorupţie”, - de luat în calcul, ghilimele .
Conflictul de interese este reglementat şi de Legea nr.
51/1996 privind exercitarea profesiei de avocat, care nu permite să reprezinţi
sau să aperi o parte cu care ai fost adversar în diferite litigii, întrucât
intervine conflictul de interese.
Din lecturarea CV-iului domnului Cătălin Marian PREDOIU,
dat publicităţii la capitolul Experienţa profesională, la aliniatul 4 se
precizează : ’’Acordarea de servicii de asistenţă juridică şi
reprezentare a clienţilor în faţa unor organisme şi agenţii guvernamentale,
precum şi în faţa instanţelor de judecată în cadrul unor dispute născute din
acţiuni guvernamentale, asigurarea unei abordări complexe a problematicilor
având legătură cu instituţiile guvernamentale ce implică adesea în paralel şi
litigii guvernamentale sau ale agenţiilor „.
Raportat la această situaţie şi cele mai sus precizate,
rezultă că sunt incidente în prezentul caz şi dispoziţiile art. 114 alin. din
Legea nr. 161/2003, conform căreia‚ „se interzice folosirea de către o persoană
care exercită o demnitate publică dintre cele prevăzute în prezentul titlu în
interes privat, a simbolurilor care au legătură cu exerciţiul demnităţii sau
funcţiei sale” .
Alin. 3 din lege stabileşte : „se interzice folosirea sau
permisiunea de a folosi imaginea publică, numele, vocea sau semnătura persoanei
care exercită demnităţi publice şi funcţiile publice, prevăzute în prezentul
titlu, pentru orice formă de publicitate privitoare la o activitate care aduce
profit, cu excepţia publicităţii pentru scopuri caritabile ” .
Firma de avocaţi ZAMFIRESCU - RACOŢI - PREDOIU, continuă şi
în prezent să funcţioneze sub aceeaşi titulatură şi după investirea domnului
Predoiu în funcţia de ministru al justiţiei nicidecum în scopuri caritabile ci
cu scopul de a intimida şi a exercita o influenţă şi o presiune directă asupra
actului de justiţie.
Într-un interviu acordat cotidianului Evenimentul Zilei din
14.07.2008, avocatul Cosmin Vasile (coleg cu dl Catalin Predoiu in aceeasi casa
de avocatura)confirmă fără rezerve :
„Faptul că actualul ministru al justiţiei a plecat din casa
de avocatură Zamfirescu-Racoţi-Predoiu a sporit notorietatea firmei ; „Noua lui
poziţie ne ajută, dar nu poate fi comensurată ” .
Conform prevederilor art. 39 pct. 4 din Legea nr. 144 /2007
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de
Integritate, demnitarii au obligaţia declarării averii şi intereselor .Art. 51 din lege stabileşte : „Fapta uneia dintre
persoanele prevăzute de lege, care cu intenţie depune o declaraţie de interese
care nu corespunde adevărului, constituie infracţiunea de fals în declaraţii şi
se pedepseşte conform Codului penal”.
Deşi în declaraţia de interese dată publicităţii de Cătălin
Marian PREDOIU, rezultă că a cesionat părţile sociale pe care le deţinea la
Societatea civilă de avocaţi Zamfirescu - Racoţi – Predoiu, şi în prezent în
înscrisurile folosite de societate în diverse cauze aflate pe rolul
instanţelor, atât numele cât şi pe ştampila societţii continuă să figureze
numele de Predoiu.
Mai mult decât atât, societatea civilă de avocaţi ZRP, în
orice litigiu în care sunt angajaţi avocaţii acesteia, ei prezintă cu titlu de
marcă şi numele de Predoiu, inclusiv prin aplicarea ştampilei, pentru a se
cunoaşte în primul rând de instanţe dar şi de părţi, că în calitate de apărător
este o persoană importantă de rang înalt şi nimeni altul decât ministrul
justiţiei .
Spre exemplificare, amintesc faptul că pe rolul
Tribunalului Târgovişte se află Dosarul nr. 1769/283/2006 unde firma de avocaţi
a domnului Cătălin Marian PREDOIU, exercită abuziv drepturile procedurale, reprezentanţii
firmei de avocaţi a dlui. Predoiu, cu ton de tenor, la fiecare două fraze, au
grijă să menţioneze numele Casei de avocaţi Zamfirescu-Predoiu, cu scopul vădit
ca instanţa să înţeleagă împotriva cărei persoane urmează a se pronunţa .
Ca şi concept, falsul în declaraţii este fapta persoanei
care în vederea producerii unor consecinţe juridice, face declaraţii mincinoase
în faţa organului competent să ia act de acea declaraţie şi să-i dea eficienţă
juridică.
Din moment ce dl. Predoiu continuă să figureze în
înscrisurile emanante de la Casa de avocaţi menţionată, declaraţia de interese
semnată de Cătălin Marian PREDOIU prin care arată că a cesionat părţile sale
sociale este un înscris fals (un fals intelectual derivat din declaraţia falsă)
rezultatul fiind alterarea adevărului şi inducerea în eroare a opiniei publice
.
În consecinţă, Cătălin Marian Predoiu este subiect activ al
infracţiunii, autor al declaraţiei, motiv pentru care trebuie să răspundă penal
ca orice simplu cetăţean.
În ceea ce priveşte elementul material al laturii obiective
acesta s-a materializat prin Declaraţia de interese care nu corespunde
adevărului.
Prin această declaraţie s-a adus atingere relaţiilor
sociale ce trebuie să asigure valorile sociale determinate de încrederea
publică, privind autenticiatea declaraţiilor făcute de un oficial cu statut de
ministru .
Intenţia şi vinovăţia este certă având în vedere că
omisiunea de a consemna în Declaraţia de interese şi păstrarea calităţii de
asociat la firma de avocatură a socrului său a avut un singur scop, respectiv
acela de a produce consecinţe juridice, atât pentru sine cât şi pentru grupul
de interese pe care îl deserveşte şi care l-a propulsat în această funcţie.
V-am sesizat aceste aspecte cu toate că faţă de declaraţia
semnată şi care nu corespunde adevărului, acţiunea penală se pune în mişcare şi
din oficiu, autorităţile în drept, inclusiv instanţele de judecată trebuiau
deja să se auto-sesizeze. Retoric ne întrebăm care sunt aceste autorităţi, faţă
de împrejurarea că cele îndrituite să adopte astfel de măsuri se află în
subordinea şi oblăduirea făptuitorului ?
O altă faptă sancţionată penal săvârşită de dl. ministru Cătălin Marian PREDOIUcu
aceeaşi candoare şi inocenţă profesională este şi aceea privind traficul de
influenţă .
Traficul de influenţă este privit ca un fenomen care
creează grave şi reale stări de pericol pentru credibilitatea instituţiilor
statului conducând la un dezechilibru al relaţiilor sociale şi promovarea unor
interese pe căi oculte în afara cadrului legal prin operaţiuni de cumpărare şi
vânzare a funcţiei, ducând la discreditarea instituţiilor statului .
Sondajele sociologice de opinie constituie un adevărat
barometru care indică neîncrederea fără precedent a cetăţenilor în instituţiile
statului care sunt create să-i apere şi nu să favorizeze anumite grupuri de
interese, aceasta constituind regula şi nu excepţia.
Infracţiunea de trafic de influenţă este reglementată de
art. 257 c. p., şi art. 6 indice 1 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenire şi
sancţionarea corupţiei aşa cum a fost modificat prin Legea nr. 161/2003 privind
unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor
publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea
corupţiei .
În cadrul acestei infracţiuni, elementul material al
laturii obiective constă în acţiunea de cumpărare a influenţei, care poate fi
săvârşită alternativ, prin promisiunea, oferirea sau darea direct sau indirect
de bani, daruri sau alte foloase pentru a-l determina să facă sau să nu facă un
act ce intră în atribuţiile sale de serviciu.
Însăşi numirea în funcţie a domnului Cătălin Marian PREDOIU s-a făcut tot
prin cumpărare de influenţă la nivel înalt efect al coaliţiei, VALERIU STOICA -
ARIN STANESCU - CALIN ZAMFIRESCU, menţionaţi în declaraţiile lui Fănel
Păvălache ca iniţiatori ai grupului de interese ce a organizat falimentarea
frauduloasă a mai multor bănci.
În speţă, autorul Cătălin Marian PREDOIU, având în vedere
influenţa reală pe care o are asupra procurorilor, a mizat pe aceasta, pentru a
rezolva într-un timp record, problema socrului său supus cercetării penale,
precum şi a tuturor persoanelor apropriate acestuia şi implicate în falimentul
BIR, urmărind astfel un interes personal, direct .
Întregind latura obiectivă a infracţiunii, legătura de
cauzalitate, constă în raportul de determinare de la cauză la efect, rezultatul
fiind dat publicităţii finalizat cu scoaterea de sub urmărire penală a socrului
său alături de toţi învinuiţii din Dosarul nr. 194/P/2003.
În ceea ce priveşte latura subiectivă, aceasta s-a
manifestat, cu intenţie directă calificată având în vedere scopul urmărit, ce
viza scoaterea de sub urmărire penală a persoanelor asupra cărora s-a dispus
începerea urmăririi penale în temeiul Deciziei nr. 5515/26.09.2006 a Înaltei
Curţi de Casaţie şi justiţie – Secţia Penală .
Tot o formă a conflictului de interese şi a traficului de
influenţă a fost şi numirea în funcţii de secretar de stat a două persoane
foarte apropriate dlui. Predoiu, presa, precizând că Radu Constantin RAGEA a
deţinut o firmă de consultanţă având ca asociat pe actualul ministru, S.C. P
& FARUS STATEGIES SRL iar GABRIEL TĂNĂSESCU a fost coleg de facultate cu ministrul Catalin Predoiu.
Tot ce s-a întâmplat de la numirea sa în funcţie, denotă
faptul că în România corupţia şi-a întins influenţa sufocantă la cel mai înalt
nivel, manifestându-se la nivelul structurilor statului, a puterii şi a
serviciilor publice, motiv pentru care sancţionarea faptelor de corupţie este o
necesitate fundamentală atât la nivel naţional cât şi la nivelul comunităţii
internaţionale.
Trocul urmărit de persoanele implicate inclusiv de dl.
Predoiu, în modul în care a fost soluţionat Dosarul nr. 194/P/2003 aflat pe
rolul DNA, privind gravele fapte de corupţie ce au stat la baza falimentării
frauduloase a BIR, prin scoaterea de sub urmărire penală, se pare că este în
strânsă interdependenţă de reînscăunarea lui Daniel MORAR în funcţia de
Procuror şef la Direcţia Naţională Anticorupţie .
Intenţia este explicită dacă avem în vedere că într-un
interviu acordat ziarului Gardianul, de la vremea respectivă dl. Predoiu şi-a
exprimat opinia precum că‚”optează pentru stabilitate instituţională pe termen
lung”, fapt ce viza desigur menţinerea în funcţie a lui Daniel MORAR .
Desfăşurarea cronologică a evenimentelor demonstrează cu
prisosinţă conotaţiile şi interesele politice şi de grup, care au stat la baza
numirii domnului Ministru al Justiţiei Cătălin Marian PREDOIU, care de la
preluarea mandatului se face vinovat de săvârşirea unor fapte sancţionate
penal, care prin abuz de putere a deturnat soluţionarea potrivit legii a
Dosarului nr. 194/P/2003, fiind transformat într-un instrument al puterii,
aservit grupului de interese deja cunoscut.
În sensul celor reiterate, vă prezentăm modul în care s-au
derulat faptele :
- La 26 Septembrie 2006 Înalta Curte de Casaţie şi
Justiţie, - Secţia penală, prin Decizia nr. 5515 a dispus începerea urmăririi
penale împotriva a 14 persoane implicate, printre care Arin Stănescu şi Călin
Andrei Zamfirescu socrul domnului ministru Predoiu .
- La 21. 02. 2007, prin rezoluţia DNA, în baza Deciziei nr.
5515/2006 a ÎCCJ se începe urmărirea penală împotriva învinuiţilor nominalizaţi
şi pentru faptele prevăzute de art. 11 din Legea nr. 78/2000 şi art. 246 c. p.
- La 04. 02. 2008, după un an de cercetări prin Ordonanţă,
procurorul de caz Maria TRANDABĂŢ ajunge la concluzia că faptele săvârşite de
învinuiţii din grup sunt cu mult mai grave şi dispune schimbarea încadrării
juridice din infracţiunea de abuz în serviciu contra intereselor persoanei,
prevăzută de art. 246 c. p., în infracţiunea de abuz în serviciu contra
intereselor persoanei, în formă calificată, în modalitatea continuată,
prevăzută de art. 246 rap. la art. 248 cu aplicarea a art. 41 alin. 2 c. p.
- La 08. 02. 2008, Fănel PĂVĂLACHE, condamnat pentru trafic
de influenţă în dosarul BIR, audiat la DNA, dă o declaraţie prin care susţine
că datele şi informaţiile relatate prin declaraţia dată în luna noiembrie 2002,
în cuprinsul a 30 de pagini, le deţine de la Arin Stănescu şi de la apropiaţii
săi.
- La 29. 02. 2008 avocatul Cătălin Marian PREDOIU, ginerele
lui Călin Zamfirescu cercetat penal, este numit ministrul justiţiei.
- La 11. 03. 2008 socrul lui Cătălin Marian PREDOIU,
avocatul Călin Zamfirescu face o declaraţie publică în Jurnalul Naţional,
precum că DNA va dispune scoaterea de sub urmărire penală pentru toţi cei 14
învinuiţi .
- La 24. 04. 2008, cu toate că anterior efectuase o
schimbare a încadrării juridice a faptelor săvârşite de către învinuiţi în
formă agravantă, doamna procuror Maria TRANDABĂŢ şi-a infirmat propria încadrare
juridică şi a dispus scoaterea de sub urmărire penală, demonstrându-se astfel
în mod clar, nu simple coincidenţe ci raportul de cauzalitate între fapte şi
rezultatul obţinut cu implicarea directă a avocatului ministru Cătălin Marian PREDOIU.
În acest context şi faţă de cele de mai sus, vă rog, doamnă
Procuror general, să demonstraţi prin măsurile pe care le veţi adopta în acest
caz, că fenomenul corupţiei nu este incontrolabil, şi să stopaţi aceste fapte
antisociale care pun în pericol însăşi existenţa statului de drept .
Menţionez că prezenta plângere penală a fost transmisă atât
autorităţilor competente române, organismelor europene cât şi mass-media.
Cu deosebit respect,
Prof. Toma Bălăşoiu
Anexe:
- Adresa-fax trimisă Tribunalului Dâmboviţa la 04.06.2007
de societatea de avocaţi Zamfirescu-Racoţi-Predoiu în care arată în mod
mincinos că Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a dispus „suspendarea soluţionării
dosarului nr. 1769/283/2006...”
- Adresă trimisă aceleeaşi instanţe de societatea de
avocaţi Zamfirescu-Racoţi-Predoiu în care menţioneazî că „Insanţa Supremă a
dispus suspendarea soluţionării cauzei..”
- Hotărârea pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi
Justiţie – Secţia Civilă la 29.02.2008 care stipulează ă „rezoluţia
administrativă din 4 iunie 2007.... privind suspendarea judecăţii dosarului nr.
1769/283/2006.. nu produce efecte juridie...”
- Cereri introduse de societatea de avocaţi Zamfirescu-Racoţi
Predoiu – la data de 02.07. 2008 şi 07.07. 2008 în care la semnătură şi
ştampilă apare numele Predoiu
- Extras din aricolul apărut în Evenimentul Zilei din 14
iulie 2008 în care avocatul Cosmin Vasile arată noua poziţie a lui Cătălin Marian PREDOIU – de ministru al justiţiei – n.n. - ajută societatea de avocaţi, ajutor ce nu poate fi comensurat
- Declaraţia de avere a lui Cătălin Marian PREDOIU dată la 13.06.2008
în care arată că şi-a cesionat părţile sociale de la societatea de avocaţi
Zamfirescu-Racoţi-Predoiu
- Declaraţia de interese dată la 13.06.2008 a lui Cătălin Marian PREDOIU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu